Effectief klassenmanagement: meer plezier in de klas!

handen_in_het_haar

Het is weer zover!
Je staat voor de klas en je weet niet wat je vandaag met je groep kinderen aan moet. Ze hangen op de stoelen, kijken uit het raam, zijn niet stil te krijgen, niet aanspreekbaar of ronduit dwars. En net nu er vandaag een ellenlang lesprogramma op het digibord staat.

Welke leerkracht herkent deze situatie niet?

Gevoelens en gedrag
Berend, die zijn beste vriend een por geeft, omdat hij gisteren geschopt is door zijn oudere broer.
Sara, die stil is en zich niet laat benaderen, vanwege haar oma die vorige week overleden is.
Cas, die er alles aan doet om zichzelf maar niet te herinneren aan dat gevoel van domheid als het over rekenen gaat.

Zo maakt ieder kind dagelijks van alles mee. Met sommige ervaringen kunnen ze goed omgaan. Maar soms ook helemaal niet.

 

” Overleven in plaats van leven! “

 

We zullen doorgaan!
Nu kun je ervoor kiezen om star vast te houden aan je volle lesprogramma van de dag.
Je kunt ervoor kiezen om met macht, met hangen en wurgen, de kennis door de strot van de kinderen te gieten.
En ja, dat is verleidelijk! Op je schouders rusten de huidige eisen, het nieuwe leerlingvolgsysteem, de schoolrapporten, het onderwijskundig rapport, de citotoetsen, de nieuwsbrief, de themaprojecten, het kamp, het schoolreisje, herfst, kerst, carnaval, Pasen, de maandafsluiting. Er zijn leerplichtambtenaren en ouders die over je schouder meekijken. En dan de verplichte sociaal-emotionele vaardigheden die er tegenwoordig ook nog eens bijkomen: pestprotocol, kanjertraining, rots en water, PBS, leefstijl,

Door star aan je lesprogramma vast te houden, komt de planning in ieder geval niet in de war. Je hebt helemaal geen tijd! Elke minuut is volgepland! Overleven in plaats van leven!

 

” Mediteer iedere dag een half uur. Behalve als je het druk hebt. Mediteer dan een uur. “

 

Een andere benadering…
Maar misschien zou je er ook voor kunnen kiezen om de eerstvolgende keer je lesprogramma eens overboord te gooien.
Een benadering vergelijkbaar met een inspirerende uitspraak van de heilige Franciscus van Sales:

“Mediteer iedere dag een halfuur.
Behalve als je het héél druk hebt….
Mediteer dan een uur.”

Begin eens met een leuk spel, waarbij de kinderen hun fysieke energie kwijt kunnen. Dans, zing, doe tikkertje op de speelplaats. Zorg vooral dat de kinderen met hun lijf moeten werken. Er zijn tientallen leuke energizers te vinden op internet.

En ga na dat spel zitten met de kinderen. In een kring, bij elkaar. Ga eens naast de kinderen staan, niet erboven of ervóór. Niet van leraar naar kind, maar van mens tot mens. Stel je kwetsbaar op en vertel hoe jij je voelt, wat je meegemaakt hebt thuis. De leuke dingen én de vervelende dingen. En laat de kinderen vertellen. De leuke én de moeilijke dingen. Laat ieder uitspreken, ook al duurt het veel te lang. En laat ze vooral voelen en die gevoelens uitspreken. Moedig ze aan in het vertrouwen dat elk gevoel er mag zijn. En kom niet met oplossingen of tips. Moedig de kinderen aan om vergelijkbare verhalen, oplossingen of tips te geven.

 

” Verbindend doceren. “

Moeilijk?
Ja, best wel!
Dit ben je niet gewend. Hier heb je geen vertrouwen in. Dit kan alleen maar uitmonden in chaos. En het vereist dat je niet alleen met de kinderen aan de slag moet, maar ook met jezelf.
Dus ja! Je weerstand maakt het moeilijk!

Werkt het?
Ja.
Je eerste reactie is misschien, dat je helemaal niet meer aan lesgeven toekomt. En dat zou de eerste dag of zelfs paar dagen ook best eens zo kunnen zijn.
“Zie je wel! Chaos! Dat komt er nou van!”

Licht aan het eind van de tunnel
Maar als de lucht eenmaal geklaard is, zul je merken dat het lesgeven zoveel plezieriger en effectiever is. Dat kinderen, als ze goed in hun vel zitten, zoveel makkelijker leren. En ook met veel meer plezier. Je zult merken dat er echt verbinding is tussen jou en de kinderen. Dat er veel meer verbinding is tussen de kinderen onderling. Dat je wat je voorheen deed, nu in 60 a 70% van de tijd doet. Allemaal tijd over voor dansen, zingen, spelen, plezier of gewoon relaxen en kletsen met elkaar.

Probeer het eens!

“Verbindend doceren” noemen we het.

En als je niet durft of niet weet waar je moet beginnen, kun je altijd contact opnemen met Superkidz.